Marknadsföring med fotografier

Om man har ett företag är det viktigt att nå ut till sina befintliga och nya kunder. Det gör man via marknadsföring och reklam. Det finns flera olika sätt att gå tillväga på. Många väljer att lägga ut annonser och kampanjer i sociala medier. Man kan också välja att marknadsföra sig genom olika fysiska saker. Oavsett hur man väljer att marknadsföra sig är foton, design och utformning viktigt. Men vad är bra att tänka på om man ska marknadsföra sig med fotografier?

 

Fotografiernas kvalitet

När fotografier ska användas för marknadsföring är det viktigt att de är av en tillräckligt bra kvalitet. Generellt sett kan man säga att fotona måste vara av en högre kvalitet ju större bild man ska använda. Om företaget vill dela ut en tablettask med tryck och med ett foto behöver bilden inte vara i lika bra kvalitet som om den ska användas på ett A3 papper. Det är dock fortfarande viktigt att man ser vad bilden ska föreställa. I de allra flesta tjänster kan man få upp en varning för om en bild har för låg upplösning, eller är av för dålig kvalitet för att passa på det marknadsföringsmaterial man vill använda sig av.

Hur ska fotografierna se ut?

När fotografier ska användas i marknadsföring är det viktigt att man som fotograf vet vad företaget vill förmedla. Bilder säger en hel del och som fotograf måste man ha koll på hur olika saker förmedlas. Om en kund vill att bilden ska förmedla ett modernt företag måste fotografen anpassa sig efter det. Som fotograf måste man också ha koll på hur fotona beskärs och redigeras. Om man inte har koll på det finns en stor risk för att marknadsföringen inte alls fungerar som det är planerat.

Val av marknadsföring

När man ska marknadsföra sitt företag finns det en hel del olika saker att tänka på. Man måste bland annat välja ett eller flera sätt att marknadsföra sig på. Men vilka fördelar finns det med de olika alternativen?

Marknadsföring i sociala medier är en variant som många använder sig av. Det är relativt enkelt att marknadsföra sig här och dessutom blir kostnaden låg. En nackdel är dock att man endast når ut till andra som använder sociala medier.

Genom att trycka upp företagsreklam på block, tablettaskar och pennor når man kunder på riktigt bra sätt. Det krävs inte att kunden går in på en dator för att finna företaget. Varje gång kunden tar upp pennan, eller tar en godisbit kommer denna att påminnas om var bilen reparerades, eller om vilket företag det var som fixade rören i huset.

Vilket sätt man väljer att marknadsföra sig på varierar alltså beroende på vilken målgrupp man väljer att rikta sig till.

freedom